Sunday 19 July 2009

:: H1N1


Kononnya kita dimaklumkan bahawa penyakit berjangkit ini mudah merebak. Bersentuhan dengan pesakit pun bakal mengundang bahaya. Punca asal penyakit ini bukan dari negara kita, kononnya dari negara luar. Ini membuka ruang yang besar kepada menularnya penyakit ini... selagi warganegara kita berbondong2 melancong atau untuk tugas rasmi ke luar negara dan selagi pihak lain dari luar dibenarkan datang ke negara kita.


Peringkat awal tersebar cerita H1N1 ini, ada negeri yang berusaha menutup kes. Mana2 pihak dihalang dan dilarang membicarakan hal dan perihal H1N1 ini... hanya seorang menteri negeri sahaja yang boleh berkata2 mengenainya... malah pihak hospital dilarang keras membuat kenyataan. Mungkin bimbang tiada pelancong luar yang datang dan mungkin takutkan rakyat dibayangi kebimbangan yang tak menentu... dan banyak lagi kemungkinan lain yang menjadi asas kepada tindakan sedemikian.

Di pintu masuk lapangan terbang tertentu di negeri2 tertentu, ramailah petugas beruniform bertugas melakukan pemeriksaan kesihatan dan ada juga borang2 tertentu yang perlu dilengkapisi.

Akan hal berkaitan pemeriksaan kesihatan ini dan keperluan melengkapisi borang2 tertentu itu kelihatannya agak longgar pelaksanaannya. Ramai penumpang kapal terbang yang "terbocor" dari pemeriksaan tersebut... dan ramai juga yang tidak menyerahkan borang yang telah diedarkan sebelum itu... cumanya sesekali diberikan cecair tertentu ke tapak tangan dan diminta melumurkan cecair itu pada kedua2 tapak tangan.

Ketika ini, samada di lapangan terbang atau di dalam kapal terbang... pastinya ramai yang akan menoleh kepada kita apabila kita terbersin dan terbatuk... dengan pandangan dan jelingan yang sinis... menjadikan kita berasa bersalah yang teramat sangat... seolah2nya kitalah sebagai penyebar H1N1 ini.

Dihebahkan bahawa jumlah pesakit semakin meningkat tapi kononnya tersebar luas menyatakan bahawa pesakit yang ditahan di wad mana2 hospital di dalam negara semakin berkurangan. Baru2 ini, seorang kenalan memberi petua dalam menghadapi penyakit H1N1 ini. Beginilah antara mesej yang dihantar:
" Salam tuan. Bagaimana keadaan anak sekarang? Apa tindakan tuan setakat ini? Saya ada juga dapat petua daripada bijak pandai di sini katanya ada dalam quran, untuk penyakit yang berkaitan dengan kuman babi penawarnya air selut. Ambil air selut kat tempat yang bersih seperti di kaki gunung, baca selawat dan fatihah 7 kali, kemudian minum. InsyaAllah. "

Mana2 pihak yang anggota keluarganya disyakki dijangkiti H1N1 ini, akan datanglah pegawai2 dari klinik kesihatan atau hospital terdekat untuk membuat pemeriksaan. Kesemua ahli keluarga yang mendiami rumah berkenaan akan dikuarantin kira2 seminggu... maka akan "berehat" sakanlah kesemua ahli keluarga berkenaan... sebab tak boleh keluar dari rumah... dan rasa rimas serta bosan pastinya menghantui mereka yang berkaitan.

No comments:

Post a Comment