Wednesday 5 October 2011

:: Hospital Tung Shin




SAH... HAIWAN INI SEMBUR GAS DI HOSPITAL TUNG SHIN





KUALA LUMPUR, 4 Okt — Siasatan Kementerian Kesihatan mengesahkan polis telah melanggar prosedur operasi standard (SOP) dan bertindak secara tidak beretika ketika hendak meleraikan perhimpunan Bersih 2.0 di kawasan Hospital Tung Shin di sini, 9 Julai lalu.


Perkara itu disahkan oleh Kementerian Dalam Negeri malam ini.

Pertengahan Julai lalu, Kementerian Kesihatan memutuskan untuk mengadakan satu jawatankuasa inkuiri tahap tinggi bagi menyiasat insiden pihak polis menyasarkan Hospital Tung Shin ekoran kritikan dan kecaman banyak pihak.

Jawatankuasa itu diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Datuk Kamarul Zaman Md Isa.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Tan Sri Mahmood Adam berkata anggota polis yang didapati bersalah akan dirujuk kepada lembaga disiplin Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Mahmood berkata, Kementerian Dalam Negeri mengambil maklum hasil laporan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Siasatan Dalaman Peringkat Tertinggi, Kementerian Kesihatan Malaysia mengenai insiden gas pemedih mata dan meriam air ditembak ke dalam kawasan Hospital Tung Shin pada 9 Julai lalu.

“Keputusan siasatan mendapati bahawa memang wujud tindakan tidak beretika dan di luar daripada garis panduan operasi polis oleh kakitangan PDRM ketika tindakan penguatkuasaan dilakukan dalam menangani ahli perhimpunan yang secara salah mempergunakan premis hospital tersebut,” kata beliau.

Mahmood menambah, laporan itu antara lain menyebut bahawa berlaku semburan air oleh anggota PDRM ke arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat parkir kenderaan bertingkat dan pintu masuk utama hospital itu.

“Bagaimanapun, tindakan ini adalah semata-mata bertujuan untuk menyuraikan kelompok penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di dalam kawasan hospital,” kata beliau lagi.

Mahmood juga berkata laporan itu menunjukan bahawa berlaku tembakan gas pemedih mata dari arah premis Waz Lian oleh anggota PDRM ke arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat letak kereta awam yang terletak di luar kawasan hospital, dan bagaimanapun, dakwaan yang menyatakan berlakunya tembakan gas pemedih mata ke dalam kawasan hospital adalah tidak benar kerana ia berlaku di tempat letak kereta awam yang terletak di luar kawasan hospital berkenaan.“Berlaku lontaran ‘bom asap’ oleh anggota PDRM ke arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat parkir kenderaan Hospital Bersalin Cina,” kata beliau.

Berhubung insiden lontaran bom asap, kata Mahmood, hasil siasatan mendapati ia bukan berlaku dalam kawasan Hospital Tung Shin tetapi di kawasan Hospital Bersalin Cina di mana dari segi pentadbirannya, adalah berasingan daripada Hospital Bersalin Cina.

“Pihak Hospital Bersalin Cina sebenarnya telah memberhentikan operasinya semenjak September 2006 kerana akan dibuat pengubahsuaian secara makro atau menyeluruh terhadap keseluruhan premisnya yang akan bermula pada bulan Disember 2011,” katanya lagi.

Susulan daripada laporan hasil siasatan ini, jelas beliau, Kementerian Dalam Negeri akan merujuk senarai kakitangan berkenaan kepada jawatankuasa tatatertib PDRM untuk pertimbangan dan tindakan selanjutnya.

“Keputusan bagi tindakan ini jelas membuktikan bahawa Kementerian Dalam Negeri mengambil serius etika kerja setiap kakitangan dan tidak berkompromi untuk tindakan tatatertib jika ada antara mereka terbukti melanggar garis panduan kerja ditetapkan,” kata beliau lagi.

http://dppwm.blogspot.com/2011/10/sah-haiwan-ini-sembur-gas-di-hospital.html


Siasatan: Polis langgar SOP di Hospital Tung Shin

Siasatan dalaman Kementerian Kesihatan telah mengesahkan bahawa pihak polis telah melanggar garis panduan operasi polis (SOP) ketika cuba menyuraikan peserta perhimpunan BERSIH 2.0 di Hospital Tung Shin pada Julai lalu.

bersih rally 090711 police shooting into tung shin hospital front imageMengulas laporan siasatan itu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Tan Sri Mahmood Adam, dalam satu kenyataan lewat petang ini, berkata anggota polis yang melanggar dan mengengkari peraturan yang ditetapkan itu akan dirujuk kepada jawatankuasa tatatertib polis.

“Keputusan siasatan mendapati bahawa memang wujud tindakan tidak beretika dan di luar daripada garis panduan operasi polis (SOP) oleh kakitangan Polis Diraja Malaysia (PDRM) ketika tindakan penguatkuasaan dilakukan dalam menangani ahli perhimpunan yang secara salah mempergunakan premis hospital tersebut,” kata Mahmood.

Laporan yang dikeluarkan hari ini, juga mengesahkan bahawa meriam air polis telah ditembak ke arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat meletak kenderaan bertingkat dan pintu masuk utama Hospital Tung Shin.

NONE“Bagaimanapun, tindakan ini adalah semata-mata bertujuan untuk menyuraikan kelompok penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di dalam hospital," kata Mahmood.

Siasatan dalaman itu juga mengesahkan gas pemedih mata dilepaskan dari arah premis Waz Lian oleh anggota polis ke arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di luar kawasan hospital.

Dakwaan tak benar

“Bagaimanapun, dakwaan yang menyatakan berlakunya tembakan gas pemedih mata ke dalam kawasan Hospital Tung Shin adalah tidak benar kerana ia berlaku di tempat letak kereta awam yang terletak di luar kawasan hospital berkenaan,” kata Mahmood lagi.

Laporan siasatan itu juga menyatakan bahawa ‘bom asap’ telah dilontarkan oleh anggota polis ke arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat meletak kenderaan Hospital Bersalin Cina (CMH).

NONE“Berhubung insiden lontaran bom asap, hasil siasatan mendapati ia bukan berlaku di dalam kawasan Hospital Tung Shin tetapi di kawasan CMH di mana dari segi pentadbirannya, adalah berasingan dari Tung Shin.

“Pihak CMH sebenarnya telah memberhentikan operasinya (cease hospital operation) sejak September 2006, kerana akan dibuat pengubahsuaian secara makro atau menyeluruh (major renovation) terhadap keseluruhan premisnya yang akan bermula pada bulan Disember 2011,” katanya.

Menurut Mahmood, keputusan merujuk senarai polis yang melanggar peraturan itu kepada Jawatankuasa Tatatertib untuk pertimbangan dan tindakan selanjutnya, membuktikan bahawa kerajaan serius memastikan setiap kakitangan menghormati garis panduan kerja yang ditetapkan.

tear gas fire at tung shin hospital 090711 3“Kementerian mengambil serius etika kerja setiap kakitangan dan tidak berkompromi untuk tindakan tatatertib jika ada antara mereka terbukti melanggar garis panduan kerja ditetapkan,” katanya.

Sebelum ini, pemimpin kerajaan termasuk Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai pada mulanya menafikan dakwaan bahawa gas pemedih mata, bom asap dan meriam air telah dilepaskan ke kawasan hospital semasa perhimpunan 9 Julai lalu.

Walau bagaimanapun, gambar-gambar yang telah diedarkan secara meluas di Internet mencadangkan sebaliknya. Ini memaksa kerajaan untuk mengumumkan pembentukan “Jawatankuasa Siasatan Dalaman Peringkat Tertinggi Kementerian Kesihatan".


http://www.malaysiakini.com/news/177743



Wednesday October 5, 2011

Health Ministry probe finds SOP not followed in Tung Shin incident


KUALA LUMPUR: A probe on the controversial tear gas incident at Tung Shin Hospital during the July 9 Bersih rally has found that police personnel breached standard operating procedure (SOP).

The investigation was conducted by the Health Ministry.

“In the (Health Ministry) report, which was released yesterday, tear gas and water cannons were fired into the crowd of demonstrators inside the car park area of Tung Shin Hospital,” said a statement by Home Ministrysecretary-general Tan Sri Mahmood Adam.

“However, claims that it occurred inside the hospital compound is untrue as the car park is situated outside the confines of the hospital,” he said, disputing certain parts of the report.

Mahmood added the report also revealed that police threw ‘smoke bombs’ into the car park area of the Chinese Maternity Hospital (CMH) to disperse the crowd gathered there.

“However, the CMH had ceased its operations since September 2006 for major renovations scheduled to begin in December 2011,” he said.

Despite the clarifications, Mahmood said the Home Ministry accepted some infringement occurred and would forward the list containing the names of the personnel who breached the SOP to the police disciplinary committee for further action.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/10/5/nation/9633950&sec=nation


'Tak ikut prosedur operasi polis'
Oleh Johari Ibrahim
joib@bharian.com.my
2011/10/05


Anggota terbabit surai perhimpunan BERSIH di HTS, CMH hadapi tindakan

PUTRAJAYA: Anggota polis didapati mengambil tindakan di luar garis panduan operasi polis (SOP) ketika melaksanakan penguatkuasaan penyuraian perhimpunan haram BERSIH di sekitar Hospital Tung Shin (HTS) dan Hospital Bersalin Cina (CMH) di Jalan Pudu pada 9 Julai lalu.
Sehubungan itu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mengambil tindakan tatatertib terhadap anggota terbabit berdasarkan laporan siasatan daripada Jawatankuasa Siasatan Dalaman Peringkat Tertinggi Kementerian Kesihatan yang dikeluarkan semalam.
Ketua Setiausaha KDN, Tan Sri Mahmood Adam berkata, berdasarkan laporan itu wujud tindakan tidak beretika dan di luar garis SOP oleh anggotanya terbabit dalam menangani orang ramai yang menyertai perhimpunan yang secara salah menggunakan premis hospital berkenaan.

“Susulan daripada laporan hasil siasatan ini, KDN akan merujuk senarai kakitangan berkenaan kepada Jawatankuasa Tatatertib Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk pertimbangan dan tindakan selanjutnya,” katanya dalam kenyataan semalam.

Mahmood berkata, tindakan KDN itu juga membuktikan pihaknya mengambil berat etika kerja setiap kakitangan dan tidak berkompromi mengambil tindakan tatatertib terhadap mereka yang melanggar garis panduan kerja.

Sementara itu, Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan, Datuk Kamarul Zaman Md Isa, berkata penemuan hasil siasatan itu mendapati berlaku semburan air oleh anggota polis arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat parkir kenderaan bertingkat dan pintu masuk utama HTS.
Katanya, terdapat juga tembakan gas pemedih mata dari arah premis Waz Lian oleh anggota polis ke arah penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat letak kereta awam yang terletak di luar kawasan HTS selain berlaku lontaran ‘bom asap’ oleh polis ke atas penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di tempat parkir kenderaan CMH pada 9 Julai lalu.

“Secara amnya, berlaku semburan air oleh anggota polis ke arah kawasan hospital di mana penunjuk perasaan sedang berkumpul. Bagaimanapun, tindakan oleh anggota polis itu semata-mata untuk menyuraikan kelompok penunjuk perasaan yang sedang berkumpul di dalam kawasan HTS.

“Dakwaan yang menyatakan berlakunya tembakan gas pemedih mata ke dalam kawasan HTS adalah tidak benar kerana ia berlaku di tempat letak kereta awam yang terletak di luar kawasan hospital berkenaan, ” katanya dalam kenyataan semalam.

Berhubung dengan insiden lontaran bom asap, katanya, siasatan mendapati ia bukan berlaku di dalam kawasan HTS tetapi di kawasan CMH yang dari segi pentadbirannya berasingan daripada HTS.

Katanya, pihak CMH sebenarnya memberhentikan operasinya sejak September 2006 kerana akan membuat pengubahsuaian secara menyeluruh terhadap keseluruhan premisnya yang akan bermula pada Disember ini.

“Bagaimanapun, pihak kami mengambil berat kejadian itu dan sudah membawa perkara itu ke perhatian KDN untuk diambil tindakan yang sewajarnya terhadap anggota polis melakukan lontaran bom asap bagi memastikan perkara yang sama tidak akan berulang lagi di masa akan datang, ” katanya.