Saturday 20 February 2010

:: Tak bijak guna tandas ?

Ahad, Februari 21, 2010

Gunakan Tandas Dengan betul, Kalau Tak...

Sebelum apa-apa, aku nak tanya soalan bodoh dulu. Korang tahu ke nak guna tandas? mestilah tahu kan?

Tapi rasanya ada juga yang tak tahu nak gunakan tandas dengan cara yang betul. Hari tu masa aku tengah googling nak cari gambar untuk entri aku Masuk tandas pun Ada Kadar Bayaran?, aku terjumpa satu gambar yang aku agak terkejut dengan keyword yang aku taip, iaitu tandas. So, aku usahakan untuk dapat url gambar tersebut, dan rupanya datang dari blog ni, Papajahat.blogspot.com. Ingatkan cerita tandas kotor ka. Sungguh, ia satu kisah yang aneh dan pelik, tapi benar-benar terjadi.

So, korang nak tahu gambar apa yang aku dapat?

Tengok kat bawah.



Peha yang macam nak terbelah dua


Dia tengah diberi rawatan



Gambar tu diambil ketika insan malang tu diberi pertolongan oleh pasukan medik. Inilah yang terjadi kalau tak gunakan tandas tu dengan betul.

Gadis malang ni menggunakan tandas awam jenis duduk dengan cara mencangkung kat atas, lebih kurang dia naik kat tempat duduk tu dan mencangkung instead of duduk ketika menggunakannya. Dia mungkin merasakan tandas tu tak bersih dan kotor sebab dah ramai orang yang guna. Biasa lah kan, tandas awam.

Dan kerana tak dapat menampung berat badannya, mangkuk tandas tu pecah, dan inilah akibatnya. Korang bayangkan la bila mangkuk tu pecah dan korang jatuh atasnya, dan kemungkinan benda tu tajam. ish3 tak dapat ku bayangkan.

Jangan tengok tempat yang lain ok, tengok kat peha tu yang nak terbelah 2.


Struktur tu sebenarnya dibina hanya untuk menampung berat badan seseorang ketika duduk, bukannya menampung keseluruhan berat badan kita. (ada bezanya kesan berat badan seseorang keatas sesuatu benda mengikut posisi korang, kalau tak tau pegi belajar fizik).

Sebagai pengajarannya disini, gunakan tandas tu dengan cara yang betul. Tandas yang aku tau, ada 2 jenis, jenis duduk dan yang mencangkung.


Tandas duduk


Tandas cangkung


Kalau korang rasa tandas tu tak bersih, cuba cari alternatif lain nak bagi bersih, contohnya cuci dulu ke atau lapis la dengan apa-apa benda sebelum menggunakan perkhidmatannya, ok? Kalau tak, jadi la macam gambar kat atas tu.

p/s Gunakan la sesuatu benda tu mengikut kegunaannya dan cara yang betul. macam bengong je ayat aku ni.. haha, ok2, contohnya pisau digunakan untuk memotong benda kan, bukan digunakan untuk makan, ada faham?

Selamat menjaga keselamatan anda!

gambar credit to Papajahat.blogspot.com dan biaqpila.blogspot.com

1 comment: