Sunday 19 September 2010

:: Perjanjian SABAH menyertai Malaysia ?



http://books.google.com.my/books?id=FhAgR6m-H_IC&pg=PR20&lpg=PR20&dq=perjanjian+penubuhan+malaysia&source=bl&ots=7QL0i0YX7y&sig=6wVCTqOTJ6YKpSEcMEW_DP9TuLA&hl=en&ei=FdaVTLCeA4PBcdqzoaQF&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CEQQ6AEwCQ


Assallamualaikum semua dan salam sejahtera...

Haa.. malam nih Malaysia menyambut kemerdekaan. Tersadung jap minda aq dengan satu benda. Apakah dia? Tentang tarikh nih. 31 ogos 1957. Satu persoalan yang terdetik di minda aq ialah? Tarikh itu bersempena ape? Malaysia Merdeka? atau Tanah Melayu Merdeka? Sebab Malaysia mendapat nama setelah penggabungan 3 komponen, iaitu, tanah melayu, Sabah dan Sarawak pada 16 September 1963.

Ngeh3... dah2... nih just satu persoalan jeh~ takde hard feeling, soft feeling takde... satu persoalan yang aq just nak korang fikirkan... wahaa! Okeh2.. sekarang meh aq nak share something new. Proses penubuhan Malaysia dan perjanjian Sabah menyertai Malaysia especially.

Aq terjumpa member aq upload pic di bawah nih... jom usha... kalau tak jelas... klik untuk besarkan.

wahaa! bace jangan tak bace... kalau korang tak bace memang rugi wor~ hehe

Dalam nih ade story tentang penubuhan Malaysia. Tentang penggabungan 3 komponen tau... Sebenarnya aq memang rase kepelikkan ini dah lame dah... Baru tersedar selepas bace artikel nih. Sebenarnya... Malaysia tertubuh selepas penggabungan 3 komponen iaitu
  • Tanah Melayu
  • Sabah
  • Sarawak
Bukan 14 Negeri. Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu adalah sama taraf iaitu komponen. Bukan Sabah dan Sarawak adalah negeri yang lain. Mungkin source pic nih tidak boleh rely 100% but kalau connect dengan pengetahuan sejarah yang aq pernah belajar, aq nak rely dengan source nih.

Percentage yang Sabah dan Sarawak terima sepatutnya 33.3% keseluruhannya. Tidak kira dari segi pembangunan, ekonomi, keagamaan. Sebab ape? sebab perjanjian tuh. Tapi, entah macamana Sabah dan Sarawak boleh jadi salah sebuah negeri di bawah nama Malaysia.

Adakah satu konspirasi tersembunyi? Haa... korang bace ke tak artikel nih dari awal sampai akhir? Okeh.. meh aq nak cakap sikit ek?

artikel ini hanyalah untuk pengetahuan am bagi aq dan aq nak share ape pendapat aq tentang kekeliruan aq nih. Aq tak layak untuk menentukan kesahihan atau kebenaran di sebalik artikel ini. Hanyalah untuk membuka minda korang sempena hari kemerdekaan ini. Siapa yang benar, siapa yang salah? itu aq sendiri tak tau. Believe what you want to believe.

p/s: tertambah 1 ilmu baru aq setelah bce artikel tuh. But? aq nak refer kesahihan kepada siapa? sekali lagi.... believe what i want to believe... wahaa!

Dari bilik cawangan Sabah dojo klasik
kaizen shinobi (o.O)y

http://www.kaizenshinobi.com/2010/08/perjanjian-sabah-menyertai-malaysia.html


No comments:

Post a Comment