Saturday 15 August 2009

:: MSK : Matlamat dan Hala Tuju

Neophilia: Matlamat dan hala tuju

Aug 15th, 2009 | By Admin | Category: Mat Saman Kati, Rencana

Sedangkan bakteria tahu arah dan halatuju.

Pada tahun 1975, seorang ahli biologi dari Universiti Massachusetts membuat satu kajian tentang kehidupan mikroskopik di Cape Cod. Dia mendapati sejenis mikrob disitu memiliki satu tabit. Tak kira walau kemana mikroskop diletakkan, bakteria-bakteria tersebut akan bergerak kesatu arah. Utara.

Beberapa tahun kemudian, kajian yang dibuat di Brazil dan new Zealand juga mendapati perkara yang sama. Kajian menggunakan electron micrograph menunjukkan bahawa setiap mikrob ini mempunyai sejenis mikrokristal bermagnet.

Siput-siput juga mempunyai bahan-bahan magnetik didalam badan mereka yang dipanggil pyrrhotite.Burung merpati mempunyai sejenis bahan magnetik yang terletak diantara otak dan kulit kepala mereka yang dipanggil ferritin, sejenis protein yang mampu menyimpan Ferrum (iron, Fe)

Dikawasan sekitar hidung manusia juga mempunyai Fe yang banyak. Malah kalau kita berdiri, hidung merupakan anggota yang paling terkehadapan, kecuali sekarang, ramai yang perut dihadapan. Dan hidung kita sebenarnya menjadi penunjuk arah. Gelombang magnet menghantar isyarat keotak untuk memberitahu kita kemana arah yang hendak dituju.

Kajian di Universiti Manchester mendapati, kebanyakan daripada kita mampu menunjukkan arah mata angin, walaupun ditutup mata. Walaubagaimanapun, kemampuan kita terganggu apabila kita memakai topi keledar.

Semasa Captain Cook belayar di Lautan Pasifik, beliau bertemu dengan seorang padri Polynesia yang bernama Tupaia. Padri ini mampu mengetahui arah mata angin walaupun belayar sejauh 10,000 kilometer dari tempat tinggalnya di Raiatea. Tetapi, peristiwa ini berlaku pada abad ke 18. Pada masa itu, persekitaran magnetik kita masih belum tercemar.

Kemajuan teknologi sejak 50 tahun kebelakangan ini mengubah kemampuan makhluk dibumi ini. Atmosfera kita dicemari dengan begitu banyak gelombang magnetik. Sama ada dari jamtangan, radia mengeluarkan gelombang magnetik. Keretapi elektrik, kabel elektrik bervoltan tinggi, semuanya mengeluarkan gelombang magnetik.

Kemana saja kita pergi, kita dikelilingi gelombang magnetik, dari ketuhar mikrowave, pintu automatik ataupun telefon bimbit. Apakah kesan gelombang magnetik ini kepada kita?

Satu kajian dibuat di University of Lund, Sweden terhadap sejenis burung pied flycatcher (Ficedula hypoleuca), iaitu sejenis burung yang berhijrah untuk mengelak musim sejuk.

Burung-burung dewasa akan berhijrah lebih awal, manakala anak-anak burung yang baru menetas akan mengekori beberapa minggu kemudian apabila bulu mereka sudah tumbuh sepenuhnya. Apa yang menarik ialah, anak-anak burung ini akan terbang sejauh 6,000 kilometer ke Afrika Barat untuk bersama dengan ibu bapa mereka yang berhijrah lebih awal, ketempat yang tidak pernah mereka lawati.

Para saintis Sweden mendapati, amat mudah untuk mengelirukan burung-burung ini. Mereka meletakkan anak-anak burung yang baru lahir ini kedalam satu kotak dimana satu magnet besar diletakkan kearah timur. Apabila tiba musim luruh, ketika mana burung-burung ini mula berhijrah, burung-burung ini tidak terbang ke Afrika Barat, sebaliknya terbang kearah Atlantik Utara dan mati kesejukan, kerana magnet semulajadi didalam badan mereka telah dimanipulasi dengan menunjukkan arah yang berbeza.

Apa yang boleh kita pelajari?

Kita juga akan sesat seperti burung pied flycatcher apabila pemikiran kita dipesongkan. Dan kemungkinan kita juga akan mati apabila pemikiran kita diubahsuai oleh orang lain. Dan halatuju kita mudah saja dipesongkan dengan menimbulkan persekitaran yang bertujuan untuk memesongkan matlamat kita.

Pakatan Rakyat ditubuhkan secara tiba-tiba. Tidak ada perancangan tentang apakah matlamat dan idealisma. Tujuan utama ialah untuk menubuhkan kerajaan setelah Umno tumbang.Malah, hanya itulah saja matlamat Pakatan Rakyat sebelum pilihanraya…untuk menumbangkan Umno.

Matlamat tersebut tercapai dilima buah negeri. Tetapi apabila Pakatan Rakyat memerintah, satu matlamat baru tidak dicipta. Sebaliknya masing-masing membawa hala tuju masing-masing. Pas dengan cara Pas. DAP dengancara DAP. Dan PKR dengan cara PKR.

Apabila tidak ada satu matlamat yang dipersetujui, maka mudah bagi Umno memesongkan tumpuan. Isu demi isu dicipta untuk mengalih tumpuan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Dan ramai yang terkeliru, seperti anak-anak burung Pied Flycatcher.

Media memainkan isu-isu yang dicampur dengan pembohongan dan manipulasi. Setiap hari kita terdedah kepada ribuan maklumat-maklumat yang tidak kita perlukan tetapi itu yang disogokkan. Kita sedang menghadapi pencemaran maklumat. Tetapi siapa yang mampu menapis dan menerima hanya maklumat-maklumat yang sah? Terpulang kepada siapa yang menggunakan akal atau tidak.

Pakatan Rakyat memerlukan satu halatuju yang dipersetujui bersama. Pakatan Rakyat memerlukan satu dasar besar yang menjadi matlamat jangka panjang. Pakatan Rakyat tidak perlu berfikir bagaimana untuk menumbangkan Umno lagi, kerana itu akan berlaku bila-bila masa. Tetapi apa yang perlu difikirkan sekarang ialah bagaimana hendak mengisi kemenangan.

Satu hala tuju yang baru perlu dipersetujui dan dan perjelaskan kepada semua kempimpinan, supaya mereka tidak mudah dikelirukan oleh percubaan-percubaan untuk meruntuhkan Pakatan Rakyat.

Pemimpin Pakatan Rakyat perlu mengetahui, apakah agenda besar kita. Supaya mereka tidak mudah terperangkap dengan isu-isu sensasi yang hanya digunakan untuk mencari kepentingan sendiri.

Pemimpin Pas perlu menunjukkan kepimpinan bahawa slogan ‘Pas for All” itu benar-benar menjadi amalan. Pemimpin DAP juga perlu mengamalkan apa yang di perjuangkan selama ini. dan pemimpin PKR juga perlu mempraktikkan, apa itu ‘Keadilan untuk Semua.”

(Semua fakta-fakta didalam siri Neophilia ini dipetik daripada buah buku karya Lyall Watson, seorang pengkaji tingkahlaku binatang, dalam buku bertajuk Neophilia: A new tradition)

No comments:

Post a Comment