Thursday 13 August 2009

:: MSK : Nonsense

Neophilia: Nonsense

Aug 13th, 2009 | By Admin | Category: Mat Saman Kati, Rencana

Setiap saat, kita dihujani dengan beribu juta ‘impulses’ dari segenap pelusuk dunia. Baik dari gelombang kosmik, gelombang pendek seperti X-ray yang menusuk kebadan kita, gelombang radio dan gelombang cahaya.

Kebanyakanya tidak relevan kepada kita. Kadang-kadang kita tidak memerlukannya. Kita cuma bertindak balas kepada apa yang kita mahu, bukan apa yang disogokkan. Ini adalah sifat semula jadi manusia. Kita hanya bertindak balas melalui lima deria yang kita miliki. Sentuh, rasa, lihat, dengar, hidu.

Tetapi ini hanyalah sebahagian kecil kemampuan manusia. Kemampuan manusia sebenarnya jauh lebih luas, tetapi kita sering memperkecilkan kebolehan kita. Akibatnya, kita terperosok kedalam penjara yang kita sendiri cipta.

Kita hanya menggunakan mata untuk melihat dalam jarak yang sempit… 375 hingga 775 nanometer. Apa yang kita nampak hanyalah warna-warna merah hingga ungu. Mengapa tidak kita lebarkan daripada 370 hingga 780 nanometer supaya kita boleh melihat infra-merah dan ultra-ungu? Kerana otak kita sudah diasuh dari kecil supaya melihat hanya dari 375 hingga 775 nanometer.

Kanak-kanak dapat melihat apa yang tidak dapat dilihat oleh orang dewasa, tetapi orang dewasa mengajar kanak-kanak supaya jangan mempercayaai apa yang dilihat oleh kanak-kanak tersebut. Maka timbulah istilah hantu, jin, pelesit…untuk memprogramkan minda kanak-kanak itu supaya hanya melihat apa yang dilihat oleh orang tua.

Dan apabila kanak-kanak ini dewasa, maka program yang sudah terbina didalam mindanya, digunakan kepada kanak-kanak lain. Akibatnya, manusia hanya melihat dalam sudut yang sempit.

Apabila kita masuk kedalam bilik yang sunyi, dimana yang berbunyi hanyalah detik jam. Kita boleh mendengar setiap detik jam berjalan. tetapi lama kelamaan, kita tidak lagi mendengar bunyi detik jam, sebaliknya mendengar bunyi-bunyi lain. Malah, detikan jam sudah tidak lagi kedengaran, dan kita cuma sedar apabila bunyi jam berubah apabila jam mengeluarkan bunyi yang berlainan.

Mengapa kita kadang-kadang mendengar bunyi detik jam, dan ada masanya hilang dari pendengaran? Kerana minda kita diasuh supaya hanya mendengar apa yang kita mahu.

Kita mendengar dan melihat bukan sahaja dengan mata dan telinga, tetapi juga dengan otak kita. Didalam otak, kita menyusun semuanya mengikut kategori dan susunan.

Otak kanak-kanak bermula dengan kosong. Dia tidak tahu daun itu hijau…tetapi kita yang memprogramkan mindanya dengan mengatakan daun itu hijau. Dia tidak tau api itu panas, tetapi kita yang memberitahunya..api itu panas. Minda kita diprogramkan oleh orang lain.

Bayangkan, seorang kanak-kanak…bangun tidor dan terus keluar rumah. Dia nampak pokok-pokok menghijau, dia merasakan keindahan kabus waktu pagi, dia merasakan angin berhembus, air mengalir dari sungai, binatang melintas dihadapannya. Dan bila dia balik, ibunya bertanya..”kamu pergi kemana?” dan anaknya menjawab, “keluar”. Adakah ibunya berpuashati dengan jawapan ini? Sudah tentu tidak. Ibu mahukan satu jawapan yang memuaskan hatinya lantas anak pun menjawab, “pergi kutip durian.”

Anak ini tahu, tidak ada perkataan yang dapat menceritakan betapa indahnya alam dan dia tidak mampu menceritakan apa yang dilihatnya. Tetapi apakah itu jawapan yang diperlukan oleh ibunya? Tidak. Ibu hanya mahukan jawapan yang dia mahu dengar. Kita memilih untuk mendengar apa yang kita mahu.

Nature on its own is colourless, soundless and scentless. It makes no sense. Until it has been sensed, it is nonsense.

Apa yang disebut diatas diatas bukanlah penemuan baru. Kelemahan manusia ini sudahpun dieksploit oleh pemimpin-pemimpin politik, para diktator ataupun para penakluk dunia.

Mereka yang berfikir diluar kotak, mudah saja menakluk minda dan pemikiran orang lain yang enggan keluar dari kepompong pemikiran lapuk.

Begitu banyak ilmu dan maklumat yang boleh diperolehi didunia ini. Sama banyak dengan gelombang cahaya dan gelombang bunyi, tetapi manusia memilih apa yang dia mahu dan apa yang disogokkan.

Pemimpin menggunakan TV3 dan Utusan untuk menyogok berita-berita yang hanya menceritakan kebaikan mereka, manakala berita-berita negatif disorokkan. Sebahagian besar rakyat percaya bulat-bulat apa yang disogokkan kerana pemikiran mereka sudah diprogramkan untuk menerima hanya berita-berita dari sumber yang ’sah’. Mereka menolak dan menyifatkan berita-berita dari sumber lain kerana ianya tidak ’sah’.

Ini berlaku bukan sahaja dikalangan orang Umno, malah berlaku juga didalam Pakatan Rakyat. Orang Pas hanya mempercayaai Harakah. Orang PKR hanya mempercayaai Suara Keadilan. Sumber-sumber lain adalah bohong!

Orang-orang Umno hanya mempercayaai apa yang dikatakan oleh pemimpin mereka. Kadangkala tidak masuk akal, tetapi mereka mempercayaai juga kerana mereka tidak menggunakan akal, sebaliknya melihat dan mendengar apa yang mereka mahu. Minda mereka telah diprogram sejak kecil untuk menerima hanya dari pemimpin Umno.

Orang Pas juga ditanamkan minda mereka supaya wala’ kepada pemimpin. Apa saja cakap pemimpin, wajib dituruti. Kadang-kadang tidak masuk akal, tetapi oleh kerana mereka dididik dan ditarbiyah supaya menerima saja keputusan pemimpin, mereka tidak menggunakan akal.

Ada orang PKR yang begitu taksub kepada Anwar. Sehinggakan apa saja kata Anwar dianggap wahyu.

Jangan hanya menggunakan mata untuk melihat dan telinga untuk mendengar. Kita sebenarnya tidak perlu menggunakan mata untuk melihat ataupun telinga untuk mendengar.

Anjing dapat melihat apa yang kita tak dapat lihat. Burung hantu dapat melihat walaupun matanya rabun.

Kelawar dapat mendengar seribu kali lebih baik dari kita walaupun telinganya terlalu kecil. Gajah tidak dapat mendengar dengan baik walaupun mempunyai telinga yang cukup besar. Kalau hanya menggunakan deria yang ada, kita terlalu kerdil berbanding binatang.

Tetapi manusia mempunyai bakat yang terpendam. Setiap manusia memiliki synaesthesia, untuk melihat sesuatu menerusi perspektif yang berbeza. Kita mampu melihat, mendengar, merasa, menghidu, dan menyentuh perkara-perkara baru tanpa menggunakan pancaindera kita.

Apa yang perlu ialah menggunakan akal secukupnya. Manusia hanya menggunakan tidak sampai 10% dari kemampuan akal sebenarnya. Kerana kita mengharapkan, orang lain memikirkan untuk kita.

No comments:

Post a Comment