Wednesday 12 August 2009

:: MSK : Mengenali Diri

Neophilia: Mengenali Diri

Aug 12th, 2009 | By Admin | Category: Mat Saman Kati, Rencana

2.00 petang: Sessi 3: Mengenali diri

Tepat jam 2.00 petang, tak ada sorang pun masuk kedalam dewan. mungkin masa yang diperuntukkan tak cukup. Ada yang nak hisap rokok, ada yang nak letak kepala, ada yang nak solat.

Aku pun tak minat nak bagi ceramah. Aku letak kertas kat atas meja…depa nak baca…bacalah. Tak mau baca pun tak apa.

Kesedaran.

Kita kena berada diluar untuk membolehkan kita menilai keindahan atau kekuatan kita.

Pulau yang cantik hanya dapat dilihat bila kita berada ditanah besar. Hutan yang aman hanya dapat dilihat dari jauh. Nelayan lebih mengetahui tentang laut dari ikan. Sedangkan dia tinggal didaratan.

Kematangan manusia adalah kerana kemampuan kita menggunakan akal fikiran dengan sempurna…sebagai alat untuk memahami. Bukan sahaja tentang dunia, malah tentang satu sama lain. Kita mampu melihat diri sendiri dan mampu meletakkan diri kita sebagai orang lain. Kita sedar tentang apa yang kita lakukan.

Kesedaran (consciousness) itu merupakan kunci utama. Kita tidak boleh menjadi manusia sekiranya tiada kesedaran. Ia sangat penting tetapi amat sukar untuk menerang atau memahami apa itu kesedaran. Siapa yang mempunyainya…dan siapa yang tidak mempunyainya.

Salah satu cara untuk mengetahuinya ialah dengan melihat cermin.

Apabila anak-anak berumur 1-2 tahun melihat cermin, terdapat satu perubahan sikap…apa yang dipanggil ’self-directed’. Dia tahu bahawa itu adalah imejnya. Kalau dia melihat sesuatu terdapat dimukanya pada cermin tersebut, dia akan meraba mukanya. Ini menunjukkan dia sedar, bahawa wajah yang terdapat didalam cermin itu adalah imejnya.

Berlainan dengan anjing atau kucing. Mereka tidak ada kesedaran. Bila melihat wajah mereka dicermin, mereka menganggap itu adalah sesuatu yang lain. Anjing akan menyalak dan kucing akan mencium seolah-olah imej mereka didalam cermin itu sesuatu makhluk yang lain.

Ini bukanlah ukuran kecerdikan (intelligent) diantara manusia dan binatang…tetapi tahap kesedaran yang dimiliki. Tidak banyak perbezaan secara fizikal diantara imej manusia dengan binatang, tetapi persepsi yang lahir dari pemikiran manusia dan binatang amat jauh berbeza.

Disebuah zoo di Santa Barbara. California…seorang ahli saikologi bernama David Premack melakukan ujian terhadap seekor orang utan bernama Sarah. Dia menayangkan video yang menunjukkan seseorang sedang kesejukan didalam lokap. Disebelah orang utan tersebut diletakkan beberapa barang. Diantaranya selimut dan kunci. Dan orang utan ini dapat memilih barang yang betul ketika memberi respons terhadap video yang dilihatnya. Tetapi Sarah hanya dapat memberikan respons yang betul apabila orang yang didalam video tersebut orang yang dikenalinya sahaja.

Premack membuat kesimpulan bahawa Sarah mempunyai kemampuan untuk berfikir dan merasakan apa yang dirasakan oleh orang lain. Melalui respons yang diberikan, Sarah seolah-olah berkata, ” Aku faham masalah kamu dan aku dapat merasakan masalah kamu.”

Manusia juga begitu. Ada manusia yang tidak mempunyai kesedaran seperti anjing dan kucing. Manusia jenis ini melihat manusia lain itu sebagai makhluk asing.

Ada juga manusia mempunyai tahap kesedaran seperti orang utan. Dia cuma respons kepada orang yang dikenalinya sahaja. Ada juga manusia seperti serigala, hanya baik kepada kumpulannya sahaja, tetapi menganggap semua binatang lain sebagai musuhnya.

Dan apabila lebih ramai manusia tidak dapat menggunakan kesedaran mereka dengan baik. Maka terjadilah peperangan, kebuluran, kemiskinan, diskriminasi, permusuhan….kerana kita tidak dapat merasakan apa yang dirasakan oleh pihak lain. Kita lebih teruk dari binatang.

Binatang tidak mempunyai kawan. Mereka tidak boleh bekerja bersama-sama. Mereka tidak boleh berkahwin dan kekal seperti manusia. Tetapi anehnya, semakin manusia memiliki tahap kecerdikan yang tinggi, makin rendah tahap kesedaran kita.

Apa yang perlu diubah?

Bagaimana dinosaur boleh terhapus? Kerana semut dan lebah .

Kalau dinosaur, yang dianggap sebagai raja segala binatang boleh terhapus, tak kan Barisan Nasional yang ciput pun tak boleh dihapuskan? Kalau dinosaur boleh tewas kepada semut dan lebah, tak kan parti kecil tak boleh dihapuskan oleh manusia yang mengaku cerdik?

Asas utama dalam peperangan ialah perpaduan dan persefahaman.

150 juta tahun lalu, dunia dipenuhi oleh hanya beberapa jenis tumbuhan dan binatang. Bagaimana dinosaur terjadi, itu cerita lain tetapi yang menarik ialah bagaimana dinosaur boleh pupus dari muka bumi ini.

Mengapa tak ada diantara ulama-ulama yang mengkaji tentang dinosaur? Mungkin kerana tak ada surah didalam Al-Quran yang bercakap tentang dinosaur.

Kehidupan dibumi ini terbahagi kepada beberapa kelas. Kaum bangsawan, golongan pertengahan dan kelas bawahan. Baik binatang atau manusia…sama saja.

Dinosaur terlalu kuat sehingga tidak ada binatang lain yang mampu mengalahkan mereka. Banyak binatang-binatang seperti gajah terpaksa melarikan diri ataupun mati dimakan dinosaur. Lama kelamaan, wujud jurang diantara kelas. Tidak ada kelas pertengahan. Yang ada hanya kelas dinosaur dan serangga-serangga yang tidak diminati oleh dinosaur.

Ada serangga opportunis dan ada serangga spesialis. Serangga spesialis, penghisap darah seronok dengan kehadiran dinosaur kerana mereka boleh hinggap dibelakang dinosaur menghisap darah. Tetapi ada serangga reformis yang cuba menghapuskan dinosaur. Mereka mahukan dunia yang penuh dengan diversiti dan harmoni. Dan mereka ini kreatif. Mereka tidak menentang dinosaur, tetapi cuba mengubah ekologi.

Serangga-serangga ini ialah semut dan lebah. Merekalah penyebab kepupusan dinosaur.

Keunikan serangga-serangga ini ialah kerana sistem sosial mereka yang cukup baik. Semut dan lebah menjadi pemangkin kepada perubahan kerana mereka membantu melakukan pendebungaan. Lebah dan semut membawa polen-polen dari bunga-bunga yang berlainan dan mengahwinkan mereka untuk mencipta hibrid-hibrid yang baru. Semut membantu lebah dengan memakan fungus atau kulat-kulat untuk memastikan bunga-bunga menjadi buah. Buah akan mengeluarkan biji dan biji akan menjadi benih.

Semut dan lebah melakukan ini untuk beberapa ribu tahun, manakala dinosaur yang semakin kehilangan sumber makanan terpaksa bertarung sesama sendiri. Akhirnya mereka pupus bukan kerana serangan dari luar, tetapi akibat persengketaan sesama sendiri.

Umno juga begitu. Mereka merasakan mereka terlalu gagah. Golongan pertengahan cuba dihapuskan dengan pelbagai sekatan. Golongan cendekiawan melarikan diri kenegara lain, golongan korporat melabur dinegara lain, kerana semua yang ada dinegara ini cuba dimonopoli oleh golongan Umno sahaja. Pembangkang cuba dihapuskan dengan pelbagai diskriminasi. Tak usah harap nak dapat projek kalau bukan ahli Umno.

Umno cuba mewujudkan monokultur dimana semua rakyat dinegara ini hanya perlu tunduk kepada mereka. Mereka tidak mahukan diversiti kerana merasakan diversiti itu mengancam mereka.

Umno sudah menjadi terlalu kuat. Mereka menguasai hampir semua jentera kerajaan. Polis, Tentera, Kehakiman, malah Raja-Raja Melayu juga terpaksa mengikut telunjuk mereka. Umno telah mewujudkan kelas bangsawan dan menghapuskan kelas pertengahan.

Yang ada sekarang hanyalah kelas bawahan. Rakyat.

Rakyat tidak perlu melawan Umno. Biarkan dia mati dengan bergaduh sesama sendiri. Terengganu boleh dijadikan contoh.

Apa yang penting ialah rakyat perlu bersatu. Tak usah pedulikan Hasan Ali. Biarkan Ronnie Liu. Mampuih pi dengan Jeff Ooi. Mereka ini adalah gajah dan seladang yang akan mati dibaham dinosaur. Singa tidak akan berani menyerang rusa yang berkumpulan. Singa hanya menyerang rusa yang bersendirian.

Bagi tumpuan kepada sesama rakyat. Jadi macam semut dan lebah. Jangan semua nak jadi pemimpin sampai tak ada sapa nak buat kerja. Semut dan lebah lebih banyak bekerja dari bercakap. Tak nampak pun mereka bersembang atau berceramah, tapi setiap kali berjumpa sesama mereka, mereka akan tunduk hormat, bersalam sebelum meneruskan perjalanan.

Itu yang perlu kita lakukan. Jumpa setiap rakyat, tunduk hormat…bersalam. Sudah cukup untuk mengambil hati rakyat.Tapi kalau datang nak tayang kereta, mahu dilayan macam Queen..tak payah pun tak apa.

Evolusi untuk menghapuskan BN tidak memerlukan beribu tahun sebagaimana semut dan lebah mencipta evolusi untuk menghapuskan dinosaur. Pas sudah memulakannya lebih 50 tahun lalu. DAP juga begitu. PKR bermula 10 tahun lalu. Tetapi kita masih gagal menumbangkan Umno kerana kita mengaku cerdik…tetapi sebenarnya bodoh.

Ramai pemimpin Pakatan Rakyat tidak boleh diharap kerana mementingkan diri sendiri. Mereka pentingkan kelompok sendiri.Mereka tidak mau menjadi semut dan lebah….mungkin kerana mereka merasakan bahawa mereka sudah menjadi kelas pertengahan.

No comments:

Post a Comment