Thursday 26 November 2009

:: Cerita lama: Sekitar Pantai Remis

Wednesday, July 16, 2008

Teroka Haram 1 - Dendang

Teroka Haram 2 - Sg Batu Segari Melintang




HARAM 1 - DENDANG

Penduduk sekitar Beruas terutama di Kampung Dendang, Pintu Gerbang dan Tualang mendesak pihak berwajib menyiasat dakwaan aktiviti penerokaan haram di kawasan berdekatan kampung mereka.

Aktiviti yang menimbulkan tandatanya itu dilaporkan turut melibatkan bekas kawasan padang ragut seliaan Jabatan Perkhidmatan Haiwan dan sebahagian kawasan hutan simpan.

pasberuas.blogspot diberitahu bahawa penduduk telah membuat laporan dan aduan kepada pejabat Jabatan Perkhidmatan Haiwan serta lain-lain pejabat yang berkenaan tetapi tiada tindakan lanjut sehingga kini. Aktiviti pembersihan kawasan dan penanaman kelapa sawit masih terus dilakukan oleh kumpulan peneroka tersebut.



HARAM 2 - SG. BATU SEGARI MELINTANG

Penduduk sekitar Pantai Remis terutama kampung Sungai Batu, Tebuk Yan dan Segari juga mendesak pihak berkuasa tanah daerah dan negeri serta Jabatan Perhutanan agar menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya berhubung aktiviti penerokaan tanah di kawasan berhampiran bekas lombong bijitimah dan kuari batu di sini.


Kawasan ini terletak hanya 3 km daripada jalanraya utama (jalan persekutuan) Pantai Remis - Lumut. (kawasan dalam bulatan kuning imej satelit - foto atas)


Aktiviti penanaman kelapa sawit telah lama dijalankan di sini tanpa tanda-tanda tindakan oleh pihak berwajib.

Penduduk mendesak supaya tindakan segera diambil oleh pihak berwajib sama ada menghentikan pembolotan tanah oleh individu/kumpulan yang sama atau membuka kawasan tersebut untuk dipohon oleh orang ramai yang layak.


SmileyCentral.comImej satelit di atas jelas menunjukkan aktiviti yang dinyatakan dan agak mustahil ianya terlepas daripada pemantauan pihak berkuasa yang berkenaan.


1 comment: