Sunday 8 May 2011

:: Kes saman berjuta di mahkamah



Tuntuan Berjuta Sepanjang Minggu


SEBELUM ini ahli perniagaan bernama Datuk Shazryl Eskay Abdullah mungkin boleh dikatakan hanya dikenali oleh ahli keluarga atau mereka yang pernah berurusan dengan beliau.

Bagaimanapun, namanya yang begitu unik - kerana satu nama yang jarang digunakan - mula disebut-sebut selepas beliau terlibat dalam mendedahkan video seks yang dikatakan si pelaku adalah mirip seorang ketua pembangkang.

Hari demi hari nama Shazryl Eskay semakin 'kukuh' apatah lagi apabila beliau mengikut jejak langkah seorang lelaki berwajah lembut yang mendakwa telah diliwat oleh ketua pembangkang yang sama untuk bersumpah laknat.

Atas peningkatan nama tersebut juga, saman Shazryl Eskay berjumlah RM20 juta yang difailnya terhadap syarikat Merong Mahawangsa Sdn Bhd mendapat liputan, yang berakhir dengan saman tersebut ditolak.

Pada 5 Mei lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk V. T. Singham menolak saman yang difailkan oleh Shazryl Eskay terhadap syarikat terbabit dan Datuk Yahya A. Jalil yang merupakan pengarah eksekutif dan pemegang saham syarkat berkenaan.

Saman tersebut difailkan bagi menuntut RM20 juta, kos dan faedah dan lain-lain relif yang difikirkan sesuai oleh mahkamah ekoran mendakwa defendan telah melanggar kontrak selepas gagal untuk membayar RM20 juta yang dikatakan sebagai upah untuk beliau mendapatkan kontrak pembinaan penuh kontrovesi 'Jambatan Bengkok' yang sepatutnya menghubungkan Malaysia dengan Singapura.

Berdasarkan pernyataan tuntutannya, Shazryl Eskay mendakwa, Yahya telah berjumpa dengannya pada sekitar tahun 1998, dengan tujuan mahu mendapatkan bantuan daripadanya yang mempunyai 'hubungan yang baik dengan kerajaan' untuk memperoleh projek jambatan itu yang akan menggantikan Tambak Johor.

Seterusnya, lelaki berkaca mata yang turut mengakui dirinya ada di dalam 'video panas' itu mendakwa, beliau telah membawa Yahya untuk berjumpa Menteri Kewangan ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk berbincang mengenai projek berkenaan.

Bagaimanapun, selepas 'mencurah budi' tersebut, Shazryl Eskay mendakwa dia tidak menerima upah yang dijanjikan.

Berbeza pula dengan kenyataan Yahya, yang menafikan dakwaan-dakwaan Shazryl Eskay dan menyatakan, beliau tidak akan menggunakan 'hubungan baik' dalam mendapatkan sesuatu projek kerana ia bertentangan dengan polisi awam dan menyalahi undang-undang.

Pada penghakimannya, hakim berkenaan berpendapat bahawa tuntutan Shazryl Eskay terhenti dengan penamatan projek tersebut oleh pihak kerajaan pada 12 April 2006.

Selain itu, keputusan untuk tidak berpihak kepada Shazryl Eskay juga kerana persetujuan beliau untuk mengembalikan sama ada kesuluruhan atau sebahagian 'upah' tersebut jika penganugerahan projek itu ditamatkan.

Bagaimanapun yang paling bermakna dalam keputusan itu ialah apabila hakim tersebut mengingatkan bahawa projek yang melibatkan jumlah yang besar harus dilakukan menerusi sistem tender terbuka, dan bukannya melalui pengaruh menteri atau pemimpin politik untuk mendapatkan keuntungan peribadi.

Pada 3 Mei lalu, penyanyi terkenal, Nash juga menerima berita gembira apabila tuntutan RM1.38 juta terhadapnya oleh bekas isterinya, Datuk Sosilawati Lawiya dihentikan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam ekoran kematian jutawan kosmetik itu yang didakwa akibat dibunuh.

Tuntutan berjuta-juta melibatkan penyanyi popular tahun 80-an, Siti Fairus dalam bentuk harta sepencarian dan mutaah terhadap bekas suaminya, seorang pekerja di Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) juga dimaklumkan hampir mencapai jalan persetujuan.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu 'Bila Ku Rindu Ku Sebut Namamu' dikhabarkan telah mencapai jalan persetujuan dengan Mohamad Zainuddin Kordi dalam tuntutan melibatkan enam bidang tanah dan empat buah rumah yang bernilai hampir RM2 juta dan rekod persetujuan akan direkodkan pada 4 Julai depan. Pada minggu lalu juga sepatutnya melihatkan satu lagi perbicaraan kes penipuan berprofil tinggi berjumlah RM1.08 bilion terhadap bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik berjalan pada 3 Mei lalu, tetapi terpaksa ditangguhkan kepada 1 Ogos depan.

Kes itu ditangguh selepas pihak pendakwaan memberitahu mahkamah bahawa mereka memerlukan masa untuk mengubah status klasifikasi minit mesyuarat Kabinet.

Ling, 67, yang juga bekas Presiden MCA, menghadapi pertuduhan penipuan terhadap kerajaan Malaysia dengan mengelirukan kabinet mengenai pengambilan tanah untuk sebuah projek hab pengedaran mega di Pelabuhan Klang.

Jika dilihat dari trend semasa, seorang rakan penulis pernah berkata, dia 'gerun' melihat jumlah yang dibawa ke dalam prosiding mahkamah kerana jumlah puluh-puluh ribu atau beratus-ratus ribu sudah hampir 'pupus' dan mula digantikan dengan juta-juta.