Monday 23 May 2011

:: Sekolah vernakular... dan implikasi terhadap bahasa Melayu...





Di mana kiblat kita?

Sinar Harian 23 Mei 2011

Pemimpin ultra kiasu yang pernah ‘menyerang’ saya suatu ketika dahulu mengenai perdebatan anak luar nikah, masih tidak mahu menerima hakikat bahawa sekolah vernakular adalah antara punca kepada kemerosotan atau kelemahan tahap penguasaan bahasa kebangsaan kalangan pelajar bukan Melayu. Lebih berat lagi katanya, bahasa bukanlah punca polarisasi antara hari ini. Puncanya adalah datang daripada ketidakadilan dasar Umno (Barisan Nasional) yang memerintah kerajaan. Pendek kata, pada mereka aspek bahasa dan sekolah perkauman bukanlah penyumbang utama.

Beliau mempertikaikan kajian yang dibuat oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) baharu-baharu ini. Cadangan saya, kalau kita menolak sesuatu fakta, maka kemukakan fakta baharu atau buat kajian baharu untuk membidas kajian terdahulu. Ini tidak, cakap seperti orang tidak sekolah. Elok juga kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat melakukan kajian yang serupa, jika tidak yakin dengan kajian sebelum ini. Jangan terlalu menyalahkan orang lain.

Menyalahkan kerajaan Umno (BN) dan sistem pendidikan menengah kebangsaan yang didakwa gagal memandaikan anak bangsanya menguasai bahasa negara ini tidak akan menyelesaikan masalah. Ultra kiasu tetap ultra kiasu. Adakah beliau tidak sedar bahawa beliau juga produk sekolah menengah kebangsaan. Jika dari kecil beliau mendapat pendidikan sekolah rendah Cina, kemudian belajar di sekolah menengah Cina, masuk universiti Cina, saya yakin, beliau tidak akan mampu bercakap bahasa Melayu seperti adanya sekarang.

Ultra kiasu ini turut menyalahkan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah rendah dan menengah tidak membolehkan pelajar-pelajar vernakular menguasai bahasa kebangsaan. Sudah tentu dalam hal ini mereka merujuk kepada guru Melayu yang mengajar bahasa Melayu. Jika begitulah keadaannya, saya cadangkan kita biarlah guru Cina mengajar bahasa Melayu. Kita mahu lihat, berjaya atau tidak mereka memandaikan anak bangsanya.

Fakta perlu diiringi dengan penyelidikan (R&D). Paling tidakpun, pergilah buat tinjauan di sekolah vernakular. Uji kebolehan berbahasa mereka. Sila anjurkan pertandingan pidato atau bercerita. Biar kita pakat-pakat dengar bagaimana pelajar sekolah ini berhujah dalam bahasa Melayu. Jangan terlalu menegakkan benang basah.

Berapa ramai ahli politik dan ahli perniagaan Cina apabila disoal dalam bahasa Melayu, terus tiba-tiba beralih kepada bahasa Inggeris atau bahasa ibunda. Jelas-jelas menunjukkan bahawa mereka tidak boleh berbahasa kebangsaan. Sebenarnya, jika dibanci ramai ahli-ahli parti ultra kiasu yang tidak boleh berbahasa Melayu dengan baik. Bagi mereka agenda nasional tidak penting, yang penting agenda bangsa.

Ultra kiasu berhujah lagi, apa guna menguasai dan lulus bahasa Melayu, jika akhirnya nanti mereka tidak dapat masuk dalam sektor perkhidmatan awam yang rata-rata dibolot oleh Melayu (80 peratus)? Justeru, orang Cina terpaksa menumpukan bahasa yang mempunyai nilai komersial seperti Inggeris dan ibunda. Ultra kiasu sengaja memejam mata bahawa produk sekolah vernakular turut lemah dalam Inggeris. Mereka sengaja tidak mahu membuat kajian kenapa orang Cina tidak berminat menyertai sektor perkhidmatan awam dan berapa ramai telah dilantik memegang jawatan tinggi, tetapi asyik menuding jari kepada kerajaan.

Bagi mereka yang cerdik dan membuat kajian, sosialisasi seseorang itu yang menentukan kemahiran berbahasa dan tahap perpaduan kaum. Jika sosialisasinya perkauman, maka perkaumanlah jawapannya. Parti ultra kiasu janganlah nak menunjuk hebat, cubalah bertanding di kawasan majoriti Melayu dan berkempenlah dalam bahasa Melayu, kita mahu lihat, sejauhmana ahli-ahlinya boleh pergi jauh dengan bahasa kebangsaan ini.

Bagaimana pelajar sekolah vernakular boleh menguasai bahasa Melayu jika hanya diajar tiga kali seminggu, yakni lebih kurang 2 jam seminggu. Kerajaan cuba menambah masa P&P bahasa Melayu di sekolah vernakular tetapi ditolak mentah-mentah oleh Dong Jiao Zong. Hujah mereka mudah, melebihkan bahasa Melayu akan menjejaskan penguasaan bahasa Mandarin. Hari ini mereka menuntut supaya diberikan layanan samarata dan sama rasa, tetapi kurikulum langsung tidak boleh disentuh, apatah lagi mahu menyerahkan bangunan, tanah dan pentadbiran sekolah.

Keadaan akan menjadi lebih gawat lagi apabila baharu-baharu ini Presiden MCA mengumumkan bahawa MCA akan menandatangani Memorandum of Cooperation (MoC) dengan 7 universiti Taiwan melalui Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR) and Koperasi Jaya Diri (Kojadi). Universiti tersebur adalah The Chinese Culture University, Feng Chia University, MingDao University, TransWorld University, I-Shou Univesity, the National Taipei University of Technology, and the National Taiwan University of Science and Technology. Menurut presiden ultra kiasu itu, perkara ini perlu dilakukan kerana hanya 1peratus peratus sahaja pelajar-pelajar Cina daripada keseluruhan 86,000 pelajar-pelajar vokasional di negara ini.

Persoalannya, adakah angka ini benar? Jika benar, adakah bilangan yang sedikit ini disebabkan oleh dasar kerajaan atau memang orang Cina itu sendiri tidak mahu memasuki vokasional tempatan, maka peluang ini digunakan sepenuhnya untuk mencinakan lagi orang Cina dengan menghantar mereka ke Negara China. Kenapa perlu ke Taiwan? Tidak ada negeri lain lagikah untuk dikunjungi? Pergilah ke negeri berdekatan, untuk menjimatkan belanja seperti Thailand yang tidak kurang membangunnya atau sekurang-kurangnya ke Korea Selatan. Hebatkan sangatkah Taiwan dalam bidang vokasional? Sebelum ini saya telah sebut, lebih baik pelajar Cina didedahkan dengan persekitaran di luar lingkungan bangsanya, barulah tidak menjadi ultra kiasu.

Alasan kedua katanya adalah selari dengan Progran Transformasi Ekonomi (ETP) di bawah kepimpinan Perdana Menteri untuk melahirkan lebih ramai pekerja berkemahiran. Dalam jangka masa 10 tahun, negara memerlukan 30 juta peluang pekerjaan, 40 peratus daripadanya adalah pekerja mahir. Ditanya sama ada sijil tersebut akan diiktiraf oleh kerajaan atau tidak, senang sahaja jawapan presiden ultra kiasu ini, itu kerja MCA untuk memastikan ia diiktiraf berdasarkan kejayaan beliau mendesak kerajaan mengiktiraf beberapa universiti di China.

Persoalan saya, adakah dengan berada di negara China, mereka akan mempunyai jati diri Malaysia yang kukuh. Apakah agenda mereka di sebalik semua ini, kalau bukan untuk melahirkan lebih ramai lagi ultra kiasu bagi memperkasa agenda bangsa berbanding agenda nasional? Kita amat bimbang jika agenda bangsa terlalu banyak ditonjolkan polarisasi akan semakin meluas, walaupun gagasan 1Malaysia itu yang dijadikan hujah utama dalam mewujudkan perpaduan antara kaum.

Terbaharu, Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) mencadangkan penubuhan Kolej Kadazan Dusun dan Murut atau Kolej KDM di Sabah. Satu lagi agenda bangsa. Tidak lama lagi selepas itu, tidak mustahil setiap parti komponen BN berasaskan etnik, akan menyuarakan perkara yang sama atas alasan “untuk menjaga bangsanya dalam mencapai matlamat gagasan 1Malaysia”.

Bayang di negara kita mempunyai lebih daripada 50 jenis etnik. Jika setiap etnik, mahukan institusi pengajian sendiri, apa akan jadi dengan sistem pendidikan Malaysia pada masa akan datang? Tidak perlu ditanya kepada setiap etnik untuk mendapatkan persetujuan, kerana sudah pasti mereka akan bersetuju. Inilah akibatnya apabila kita membenarkan universiti berasaskan kaum dan parti-parti politik perkauman beroperasi. Sepatutnya perlembagaanlah yang menjadi terma rujukan dalam melakukan apa jua perkara, terutama soal pendidikan nasional, yang menjadi tunggak pembinaan negara bangsa. Ini tidak, dalam kepala kita hanya ada agenda bangsa.

Seperti ultra kiasu yang lain, alasan penubuhan kolej tersebut adalah untuk memajukan masyarakat kaum itu, bersama kaum lain, di bawah konsep 1Malaysia dan juga membawa semangat mengukuhkan perpaduan, supaya tidak ada kaum yang akan merasa terpinggir. Sekali lagi gagasan 1Malaysia menjadi batu galasannya. Malangnya sungguh gagasan ini, dipergunakan untuk mendapatkan sama rata dan sama rasa, bukannya untuk mendapatkan keadilan, kerana makna keadilan itu meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Ditakdirkan nanti, jika diluluskan kolej ini, kaum Iban, Melanau, Dayak dan sebagainya di Sarawak akan meminta diwujudkan kolej atau universiti yang sama. Bayangkan selepas ini, jika orang Asli mendesak kerajaan menubuhkan universiti orang Asli. Sudah tentu pening kepala kita dibuatnya, sebab dari segi hak, mereka lebih berhak. Selepas itu, diikuti minoriti Siam di Perlis, Kedah dan Kelantan bersatu menuntut kerajaan menubuhkan Universiti Siam atas alasan 1Malaysia! Tidakkah haru-biru sistem pendidikan negara kita?

Kewujudan kolej atau universiti hendaklah berdasarkan kepada keperluan bukannya tuntutan. Lambakan universiti berdasarkan tuntutan hanya akan menjejaskan kualiti pendidikan. Cukuplah dengan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang sedia ada. Sama-samalah kita memperkasa dan memperkuatkannya.

Perlu diingat, semua ini bermula apabila kita meluluskan universiti yang dipunyai oleh MCA, Gerakan, MIC dan NGO-NGO perkauman yang ada. Akibatnya, sudah tentu ada bangsa merasa terpinggir, apatah mereka adalah bumiputera yang sepatunya mempunyai lebih hak. Sedangkan yang lain, bukan bumiputera, bukan sahaja mendapat universiti sendiri malahan idea universiti merdeka telah pun menjadi realiti.

Fahamkah kita apakah maksud universiti itu sebenarnya? Di luar negara, tidak ada universiti berasaskan etnik. Jika adapun adalah ‘kerusi’ atau pusat kajian etnik tertentu. Cuma di negara kita amat pelik dan memelikkan, kenapa universiti berasaskan etnik atau parti politik diwujudkan? Saya cadangkan supaya ‘kerusi’ atau pusat kajian etnik-etnik diwujudkan di IPTA dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang sediakan ada, daripada mewujudkan kolej atau universiti khusus untuk kaum tertentu. Dalam pada itu, masih belum terlambat untuk mengambilalih dan menyerapkan universiti berasaskan parti politik atau NGO perkauman ke dalam pendidikan nasional.

Saya merayu kepada bumiputera Sabah dan Sarawak, janganlah bertindak seperti parti ultra kiasu. Perkauman ultra kiasu hanya akan meruntuhkan negara. Kerajaan pula janganlah terlalu melayan tuntutan ini. Jika beginilah keadaannya, IPTA yang lain akan terjejas teruk pada masa akan datang kerana tidak dapat bersaing dengan IPTS yang sudah tentu lebih gagah dari segi kewangannya dan mendapat sokongan serta dokongan rangkaian antarabangsa.

Setiap kaum akan bermati-matian membantu dan mempertahankan universiti bangsa mereka sendiri. Saya yakin, sudah pasti kekuatan ultra kiasu jauh melebihi kekuatan kerajaan kerana kekuatan kewangan mereka lebih besar. Apatah lagi jika derma mereka di universiti ultra kiasu dikecualikan atau boleh ditolak daripada cukai pendapatan. Universiti mereka sudah menjadi kaya raya.

Saya amat yakin, sebahagian besar cukai-cukai telahpun dialirkan ke sana dan akan dialirkan seterusnya. Ini sudah pasti akan meninggalkan kesan terhadap pendapatan negara. Akhirnya, siapa yang akan rugi? Kedudukan IPTA sudah tentu akan terjejas. Peruntukannya terhad dan perlu dikongsi dengan IPTA yang lain. Berbanding dengan universiti perkauman mereka terus mendapat dana demi dana. Lebih beruntung lagi, kadang kala tanah dan beberapa prasarana lain diberikan secara percuma oleh kerajaan. Tidak perlulah saya sebut nama universiti ultra kiasu tersebut.

Selain itu, masa depan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan akan menjadi semakin suram. Maklum sahajalah, pada mereka bahasa Melayu tidak ada nilai komersial. Buat setakat ini hanya subjek teras sahaja yang diajar dalam bahasa Melayu seperti Kenegaraan Malaysia dan Hubungan Etnik, selebih semuanya diajar dalam bahasa Inggeris dan bahasa ibunda. Ke manakah arah tuju pendidikan negara kita menjelang 2020 nanti? Apakah kita akan berjaya membina sebuah negara bangsa dan masyarakat idaman?