Thursday 17 June 2010

:: Pilihanraya Sarawak 2010/2011...hari Sabtu

Pilihan raya DUN hari Sabtu

June 17, 2010, Thursday

KUCHING: Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud semalam memberi bayangan Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Ke-10 akan diadakan pada hari Sabtu.

HANYA BAYANGAN: Taib memberi bayangan mengenai pilihan raya negeri ketika bercakap kepada para pemberita di Wisma Bapa Malaysia, di Kuching semalam.

HANYA BAYANGAN: Taib memberi bayangan mengenai pilihan raya negeri ketika bercakap kepada para pemberita di Wisma Bapa Malaysia, di Kuching semalam.

Bagaimanapun, tarikh lebih tepat pilihan raya negeri seterusnya akan diadakan terus menjadi persoalan apabila beliau tidak mengulas lebih lanjut mengenai perkata tersebut.

“Saya telah memutuskan pilihan raya (akan diadakan) pada salah satu Sabtu,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pemberita selepas melancarkan Kempen Jualan Bendera St John Ambulance di Wisma Bapa Malaysia, di sini, semalam.

Taib yang merupakan Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri ketika ditanya jika Sabtu yang beliau maksudkan dalam tahun ini, beliau berkata beliau masih memikirkan perkara tersebut.

Sementara itu, pilihan raya negeri lepas diadakan pada 20 Mei 2006 dengan jumlah calon yang bertanding ialah seramai 158 orang.

Pada pilihan raya tersebut, pengundi berdaftar adalah seramai 892,537 orang.

Manakala, tempoh tamat bagi penggal pilihan raya negeri Sarawak adalah pada tahun depan.

Parti-parti komponen BN adalah seperti Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Tindakan Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Pilihan raya 2006 menyaksikan BN tewas sembilan daripada 71 kerusi DUN yang dipertandingkan.

BN tewas di konstituensi Padungan, Batu Lintang, Pending, Kota Sentosa, Engkelili, Maradong, Ngemah, Bukit Assek dan Kidurong.

No comments:

Post a Comment